Bezsenność – jak poradzić sobie z zaburzeniami snu?

Ocena:
0.00/0

Bezsenność dotyczy ogromnej ilości osób. Niektórym doskwiera w pewnych momentach, a innym całe życie. Te zaburzenia mogą skutkować wieloma negatywnymi sytuacjami, a nawet problemami w pracy, szkole i w rodzinie. Wiele osób skarży się równie na kłopot z zaśnięciem, ale także z wybudzaniem się. Jak na dobre pożegnać się z bezsennością?

W wielu przypadkach problemy te wynikają z przyczyn, które w nietrudny sposób można wykluczyć, jednakże bywa też tak, że bezsenność ma znacznie bardziej poważne podłoże. Sen jest fundamentalnym elementem dla zachowania zdrowia każdego człowieka, dlatego powinno się przyjrzeć problemowi oraz spróbować go rozwiązać.

Zaburzenia snu – po czym rozpoznać bezsenność?

Bezsenność jest zakłóceniem snu, objawia się kłopotami z usypianiem, częstym budzeniem się w nocy, słabej jakości snem czy przedwczesnym wybudzaniem się.

Często bezsenności towarzyszy napięcie emocjonalne pojawiające się w sytuacjach stresowych. Sen jest nadzwyczaj ważny dla poprawnego funkcjonowania organizmu człowieka. Zatem ważne jest, aby o niego zadbać, niestety wielu ludzi lekceważy problemy ze snem. Od wielu lat zauważa się, że bezsenność dotyka coraz więcej małoletnich osób, kobiet i mężczyzn w różnym wieku.

Jeszcze niedawno bezsenność uważano za przypadłość osób starszych, a same problemy ze snem opisywano jako symptom towarzyszący innym chorobom. Aktualnie jest to osobna jednostka chorobowa.

Skąd bierze się bezsenność?

Bezsenność może mieć proste podłoże, takie jak niewygodne, nieodpowiednio dobrane łóżko lub materac, za wysoka temperatura w pokoju, w którym śpimy, hałas pochodzący z dworu lub migoczące światło zza okna. Te czynniki dość prosto jest wykluczyć, aby polepszyć jakość snu.

Jednak istnieją powody bardziej złożone, wynikające z nas samych, które znacznie ciężej jest wyeliminować.

Są to:

  • zaburzenia psychiczno-emocjonalne, w szczególności zaburzenia lękowe, nerwice lub depresje,
  • choroby tarczycy, w szczególności nadczynność,
  • schorzenia reumatyczne,
  • cukrzyca,
  • chroniczne bóle,
  • nowotwory,
  • zaburzenia oddychania,
  • bezdech senny,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • menopauza,
  • przyjmowanie silnych leków,
  • przesadne spożywanie alkoholu czy alkoholizm,
  • spożywanie napojów energetycznych (energetyki, Yerba Mate, kawa) przed snem,
  • długotrwały stres,
  • przemęczenie,
  • nieregularne pory snu.

Jaki wpływ mogą mieć na nas zaburzenia snu?

Bezsenność ma zły wpływ na działanie organizmu.

Efekty bezsenności to:

  • odczuwalna senność i uczucie zmęczenia w ciągu dnia,
  • częste budzenie się w nocy lub wcześnie rano,
  • uczucie niedospania odczuwalne chwilę po obudzeniu się,
  • pogorszenie nastroju, rozdrażnienie, depresja,
  • ból głowy o charakterze napięciowym,
  • słaba koncentracja,
  • problemy ze skupieniem uwagi,
  • ból brzucha, wzdęcia, zaparcia czy biegunka,
  • słabsza pamięć,
  • słabsza odporność,
  • zwiększone ryzyko chorób przewlekłych takich, jak: choroby serca, nadciśnienie, choroby wrzodowe, zespół przewlekłego zmęczenia.

Jakie leczenie stosować w przypadku zaburzeń snu?

Podstawą leczenia jest właściwa diagnoza, to znaczy odnalezienie przyczyny kłopotów ze snem. Po zidentyfikowaniu bezsenności przez lekarza rodzinnego może on skierować pacjenta do odpowiedniego specjalisty, są to m.in. psychiatra, neurolog, kardiolog czy endokrynolog.

Najczęściej leczenie polega na podaniu odpowiednich środków farmakologicznych – jest to tymczasowe leczenie lekami nasennymi, jakie łagodzi długotrwałą bezsenność.

Leczenie farmakologiczne obejmuje stosowanie środków nasennych oraz leków uspokajających, przeciwdepresyjnych. Benzodiazepiny – m.in. znane Relanium, są główną grupą leków nasennych. Niemniej jednak są one uzależniające i mogą powodować negatywne skutki uboczne, zatem należy wykorzystywać je krótko.

Jakie są roślinne metody leczenia bezsenności?

Oprócz tego w aptekach można odszukać roślinne leki bez recepty, jakie są bezpieczne i nie powodują uzależnienia. W leczeniu bezsenności wykorzystywane są przede wszystkim: kozłek lekarski, melisa lekarska, lawenda wąskolistna, męczennica cielista, chmiel zwyczajny.

Trudności w zasypianiu mogą wynikać także z nadużywania kofeiny oraz tytoniu. Warto więc pozbyć się tych substancji z naszego życia i zastąpić je naturalnymi naparami z ziół. Zmiana stylu życia na zdrowszy także znacznie pomoże w walce z bezsennością. Ustal sobie również konkretne pory snu i budzenia się. Częsty stres napędza zaburzenia snu, więc unikaj go jak ognia.

Informacje:
Oceń Artykuł:

0Komentarze

Brak komentarzy